Bij sieraden is het ontwerp belangrijker dan alleen maar het materiaal waar het van gemaakt is. Het wordt pas echt onvergetelijk als er een design achter steekt. Dit was het idee van de Art Nouveau beweging (1885-1905). De ontwerpers wilden motieven en vormen maken die op een sierlijke manier beweeglijk waren.
Ze wilden hun klanten betoveren met mooie sieraden die iets geheimzinnigs hadden. Het moest de uitstraling van dromen hebben. De kunstzinnigheid ging boven het materiaal, alhoewel ze zeker gebruik maakten van duurdere materialen, zoals goud.
Art Nouveau
De fragiliteit en verfijning die ze voorstonden vind je vandaag de dag nog terug wanneer je een juwelier bezoekt. De gouden heren kettingen die je er ziet hebben naar alle waarschijnlijkheid verschillende vormen wat betreft de schakeringen. Onder de edelstenen, broches en ringen vind je ook zeker de invloed van deze kunststroming terug.
Het gebruik van natuurlijke motieven is sinds die tijd ingeburgerd geraakt. Vrolijk fladderende vlinders, slangen, bloemen enzovoort stonden symbool voor sierlijkheid. Het gebruik van edelstenen is anders geworden sinds die tijd. Het ontwerp van het sieraad diende niet langer om de oneffenheden van de stenen te verbloemen. Alles, ontwerp en materiaal diende een natuurlijk geheel te vormen.
René Lalique
Ook dat zie je weer terug bij de hedendaagse sieraden. Zo zijn de gouden dames kettinkjes sinds die tijd veel verfijnder geworden. Deze invloed hebben we te danken aan René Lalique. Hij was de eerste ontwerper die de edelstenen selecteerde op kleur en structuur. Hij gebruikte alles, van extreem duur tot spotgoedkoop. Het ontwerp was het belangrijkst.
Hij koos de benodigde edelstenen niet uit op hun waarde, maar op basis van kleur en textuur. Ook gebruikte hij een groeiend aantal nieuwe materialen, zowel duur als spotgoedkoop, als hij daarmee de door hem gewenste effecten kon bereiken. Zo was hij bijvoorbeeld de eerste edelsmid ooit die hoorn gebruikte in zijn juwelen.
Verder was hij van mening dat de sieraden een harmonisch geheel moesten vormen met de drager van de sieraden. Hij verfijnde de vormen doordat hij nieuwe technieken toepaste. Zo lukte het hem om technieken uit het borduren te vertalen naar de goudsmederij. Tegenwoordig lijkt dat wellicht de normaalste zaak van de wereld, dat lag toen echter wel anders.
Ook het gebruik van halfedelstenen is door hem geaccepteerd geworden. Ontwerpers van sieraden staan niet voor niets op gelijke hoogte met andere kunstenaars. Een echt kunstwerk heeft blijvende waarde. Een goed ontworpen sieraad kan wat dat betreft generaties lang mee.